Gethsemane: hoogtepunt van Jesus Christ Superstar

Ted Neeley in Gethsemane, foto Margot de Heide

Ted Neeley in Gethsemane, foto Margot de Heide

Gethsemane is voor mij het hoogtepunt van Jesus Christ Superstar. Angst, onmacht en twijfel ballen zich hier tezamen in de naar het leven dorstende wanhoopskreet van Jezus. Als geen ander laat Ted Neeley hiermee het publiek sidderen. Bezorgt hen kippenvel en ontroert. Tijdens de Grand Final op 5, 6 en 7 mei in Ahoy is deze kreet voor het laatst te horen. Op 31 januari genoot ik ervan tijdens de voorstelling van JC Superstar in het Rai-theater te Amsterdam.

Getshemane 1890

Gethsemane, prenttekening uit 1890

Gethsemane speelt zich af in de Hof aan de voet van de Olijfberg. We zien een grote olijfboom als decor met links de maan. Het is nacht. Alle leerlingen slapen, Behalve Jezus.

Angst en wanhooop

Vanuit angst en wanhoop richt Hij zich tot de Vader in de hemel. Hij voelt zich te zwak voor de weg die hij moet gaan.  Op het ritme van zijn hartslag klinkt steeds die ene vraag: ‘’why should I die?’’

Gethsemane in Nieuwe Testament

Volgens het Nieuwe Testament verbleef Jezus en zijn apostelen regelmatig in Gethsemane,  Judas vond hem dan ook vrijwel meteen. Hij gaf Hem een kus. De Romeinse soldaten grepen Hem. Daarmee begon de lijdensweg van Jezus. Kon Hij het vooruit weten hiervan aan?
Volgens de Bijbel voelde Gij zich te zwak voor deze taak. “Hem verscheen een engel uit de hemel om Hem kracht te geven. Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger. Zijn zweet werd als bloeddruppels, die op de aarde vielen” lees je in de bijbel bij Lucas 22:43.

In Gethsemane hoor je de wanhoop

Deze wanhoop klinkt ook door in het prachtige lied Gethsemane van de rockopera Jesus Christ Superstar. Tot  in je tenen voel je de passie. Overweldigend, overdonderend. Alle superlatieven schieten te kort om dit te beschrjiven.
Vol overgave zingt Ted Neeley deze prachtige song. Als op het ritme van hartslag, dat niet meer zo lang zal kloppen. Aan de kruisdood valt niet te ontkomen. Uit wanhoop vraagt Jesus naar het waarom.
‘I’d want to know, I’d want to know, My God (2x).
I’d want to see, I’d want to see, My God (2x).
Why I should die?

Maria Magdalena, close your eyes

Maria Magdalena, close your eyes

Maria Magdalena en Judas

Groot compliment ook voor Maria Magdalena (Simona Distefano). Ontroerend is het door haar gezongen ‘’close your eyes, close your eyes, think of nothing tonight.” Liefdevol bekommert ze zich over Jesus Christ. Alsof ze hem wil behoeden voor het gevaar dat steeds naderbij komt.
Flitsend is ook het optreden van Judas (Feysal Bonciani). Dankzij zijn spel krijg je ook begrip voor zijn situatie uitlopende in het verraden van Jezus. Evenals Maria zingt ook Judas het ontroerende I don’t know how to love Him.

Tijdloos

Huiveringwekkend is het wrede geselen van Jezus. Bij elk van de twintig zweepslagen zien we een van de wreedheden van onze tijd. Vanaf uitgemergelde lichamen in het concentratiekamp tot het aan op het strand aangespoelde jochie. Zoals zweepslagen Jezus geselden, geselen wreedheden nog steeds de wereld.
Dat maakt dit lijdensverhaal uit 33 na Christus en de musical uit 1973 tijdloos.Tenslotte eindigt de rockopera met het van pijn vertrokken gelaat van Jesus. Hij sterft en wordt in doeken gehuld. Wat dan nog rest is steeds weer het daverend applaus van een steeds weer dol enthousiast publiek.

Rockopera Jesus Christ Superstar, slotappalaus

Rockopera Jesus Christ Superstar, slotappalaus

Jesus Christ Superstar bevat naast Gethsemane veel andere hoogtepunten

• De aangrijpende teksten van Tim Rice op meeslepende muziek van Lloyd Webster. Als vanzelf deinde mijn hoofd mee op het ritme, totdat mijn man mij erop wees.
• Hoge kwaliteit van orkest en zangers, zoal de diepe basstem van Caiaphas (Francesco Mastroianni). Sinds de Russisch bas Ivan Rebrov met zijn kozakkenmuts hoorde ik niet zo’n diepe basstem. Alsof de stem uit een kelder kwam.
• Blitsende choreografie met wervelende danspartijen. Zoals de ondeugende en spottende scene van koning Herodes (Salvador Axel Torrisi). Het werkte danig op mijn lachspieren, maar ik bedwong me.

Wist je dat?

Wist je dat het aan het eind van de opera getoonde cijfer +1984 verwijst naar nu? Jezus werd gekruisigd toen hij 33 jaar was. 33 + 1984 = 2017. Daarmee toont de musical dat de wereld eigenlijk nog steeds niet veranderd is.
Tot 7 mei 2017 kreeg je nog de kans om Ted Neeley te zien optreden. Na the Grand Final in Ahoy treedt Ted Neeley niet meer op in Nederland. Zelf gaat TEC-entertainment wel door met spraakmakende shows.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *