Dutch Food and Cuisine. Dat is voor NBTC Holland Marketing één van de speerpunten voor 2017. Op 18 mei luisterde ik in Schiedam naar een boeiende lezing van Champ Bouwman. Hij sprak voor leden van Hollandia Netwerk/PRET (Promotie Recreatie en Toerisme). Geïnspireerd door zijn woorden ging ik uit op nader onderzoek.
Dutch Food and Cuisine kent een rijke culinaire traditie. Het eerste kookboek verscheen in 1593 te Dordrecht. Dit was het ’kockboeck’’ van de arts Carolus Beatus. Het waren lekkere maar ook medicinale gerechten tegen allerlei kwalen en ziekten.
Dutch Food and Cuisine en de kapucijnertafel
Na het oprichten van de Verenigde Oost-Indische Compagnie in 1602 verscheen aan boord van de schepen de zogenaamde kapucijnertafel. Het betrof voedsel van grauwe erwten. Een eeuw later volgde in de 18e eeuw de erwtensoep. Eigenlijk waren het de enige aan boord goed te bereiden maaltijden. Overvloediger waren de maaltijden aan de wal.
Stillevens
In de Gouden Eeuw viel lekker eten en drinken zeer in de smaak. Er verschenen in de 17e eeuw zelfs stillevens vol lekkers. Zoals het Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen van Clara Peeters (Mauritshuis, den Haag, ca 1615.) En het Stilleven met kazen van Floris van Dijck (Rijksmuseum, Amsterdam.)
NBTC Holland Marketing en verhaallijn Dutch Food and Cuisine
NBTC Holland Marketing geeft onder andere met verhaallijnen ruimte en richting aan groei van het aantal inkomende bezoekers in ons land. Terecht koos NBTC Holland Marketing in 2017 voor de verhaallijn Dutch Food and Cuisine. Daarmee wil ze het imago van de Nederlandse keuken en gastronomie sterk verbeteren.
Culinaire reis door Nederland
De verhaallijn van NBTC Holland Marketing is als een culinaire reis door Nederland met culinaire toppers als tussenstops. Vanaf Zeeland met zijn schaal-en schelpdieren reizen we naar Rotterdam met zijn innovatieve foodconcepten. Meer naar het Noorden smullen we van noordzeevis in onder andere Stellendam Scheveningen en Katwijk.
Vervolgens trekken we naar de kaasvallei bij Gouda en het lamsvlees op Texel. Dan gaan we naar het wild van Gelderland en de asperges van Limburg. Om tenslotte te eindigen in Maastricht als de culinaire hoofdstad van streekproducten.
Kaasvallei bij Gouda, thema Dutch Food and Cuisine
Gouda vormt samen met Bodegraven, Reeuwijk, Woerden en de Krimpenerwaard de kaasvallei van Nederland. Hier grazen de koeien voor de dagelijkse melk om er kaas van te maken.
Of ijs, zoals bij kaasboerderij Schep in de Krimpenerwaard. Leuk om te bezoeken zijn ook de kaasmarkten. Elke plaats heeft er wel een. Zoals in Gouda elke donderdagochtend vanaf begin april tot eind augustus. In de Goudse Waag vind je trouwens het Kaasmuseum.
Vis uit de Noordzee
Een ander thema van Dutch Food and Cuisine is ‘vis uit de Noordzee’. Met een oppervlakte van 57.000 km² zwemmen in Nederlandse deel van de Noordzee ongeveer 220 verschillende soorten vis. Van kabeljauw tot tarbot en van haring tot haringhaai.
Musea in de vissersplaatsen herinneren aan de visvangst uit vervlogen tijden. Zoals het museum in Vlaardingen. In restaurants geniet je van vers gevangen vis. Op markten vind je viskraampjes.
Tips van Cultuurblogger voor een voedselsafari in Rotterdam
Een derde thema is een voedselsafari in Rotterdam. Naoorlogse bouw, wolkenkrabbers, kunst en festivals leidden hier tot een nieuwe generatie topkoks. Lekker eten en drinken kan je in:
– Katendrecht, in deze voormalige zeeliedenbuurt en op het Deliplein vind je allerlei lekkere restaurants. Van klassieke Franse keuken tot visrestaurants.
– Lloydkwartier: Voor zijn FG Food Labs behaalde chef-kok François Geurds twee michelinsterren dankzij bijzondere smaakcombinaties. Als enig restaurant van Nederland beschikt hij over een eigen smaaklaboratorium.
– West-Kruiskade: Hier vind je exotische restaurants. Aziatische, Marokkaanse, Surinaamse en Caribische restaurants weerspiegelen hier de multiculturele bevolking van Rotterdam
Wist je dat?
Wist je dat oud premier Dries van Agt op 11 april 2014 een boeiende lezing gaf over de ontwikkeling van de Nederlandse Kookkunst? Dit deed hij wegens de pubicatie van het boek Vorstelijk Tafelen.
De Nederlandse keuken is bijzonder, maar culinair gezien is ons imago niet goed. Onterecht! Want onze verse producten, goede restaurants en topchefs van wereldniveau zijn juist heel aantrekkelijk voor internationale bezoekers. Vandaar dat het NBTC Holland Marketing onze eetcultuur onder de aandacht brengt.