Een meezingavond in buurtcafé El&Ben ten behoeve van het weeshuis Mercy Home in India, een Colombiaans kunstwerk en een sateetje bij Bistrobar Indonesia. In de zalige roes van de ‘’tropenkoorts’’ tijdens de verkiezingskoorts genoten Peter en ik van een verrassend weekendje Haarlem.
Het begon op zaterdagavond. In de stromende regen liepen we naar café El & Ben. Een gezellig buurtcafé dat doet denken aan het door Vader Abraham bezongen ‘’het kleine café aan de haven’’. De mensen zijn gelijk en tevree. Je geld of wie je bent telt niet meer mee.
Bij El & Ben zijn veel stamgasten lid van Vrienden van Mercy
Maar stamgasten van El & Ben hebben wel wat voor elkaar over. Zo zijn veel stamgasten lid van Vrienden van Mercy. Dat is een weeshuis met scholing in India. Het kwam tot stand dankzij juf Anneke, een zuster van de vroegere caféhoudster El.
Eenmaal binnen keken Peter en ik verbaasd naar het biljart. Alsof Sinterklaas uit den dode was opgestaan om zijn boordevolle zak hier leeg te schudden. Dat was niet voor niets. Vanavond vond er een loterij plaats voor Mercy Home tijdens een meezingavond (Karaoke).
De stemming zat er meteen goed in met het lied ‘’geef mij maar Amsterdam’’. Met een ‘’Brugse zotte’’ uit de tap en de blijdschap van allemaal leek het net Carnaval. Intussen verraste de cafébaas ons op bitterballen, vlammetjes en ander lekkers.
Verkiezingskoorts tijdens tropisch weekendje Haarlem
Nog een beetje in de gezellige ‘’tropenkoorts’’ van zaterdagavond belandden we zondag in de verkiezingskoorts van Haarlem. Want wat gebeurde er?
Op zondag namen we de bus naar De Hallen om de bachelorparty te vieren. Het vrijgezellenfeest ter ere van hun aanstaande huwelijk met Het Frans Hals Museum.
Onderweg zagen we In de Koningsstaat bij het café Lokaal een grote affiche van het Haarlemse verkiezingsfestival. Natuurlijk wilde ik weten wat of dat is, dus stapten we even naar binnen.
110 verschillende bieren bij café Lokaal
Het bleek te gaan om een informatieve bijeenkomst over de komende verkiezingen. met als locaties verschillende Haarlemse cafés. De politiek interesseerde ons niet, maar wel het bier.
Het gezellige café Lokaal telt maar liefst 110 verschillende bieren. Na een trappistenbier uit Zundert van de tap liepen we weer verder naar De Hallen.
Tropisch weekendje Haarlem: Colombiaans kunstwerk
De Bachelorette begon met een ludieke actie. Door onze schoenen met plastic te omhullen kregen we de kans om het kunstwerk la ‘‘Disolución de la Geometría” van Felipe Arturo letterlijk door de war te schoppen.
Schoorvoetend zette ik de eerste stappen. Zonde van het kunstwerk? Welnee. Het was juist de uitdrukkelijke wens van Felipe Arturo om zo de expositie ‘’de kunst van het lachen’’ te eindigen.
Tropisch weekendje Haarlem : koloniaal verleden
Dit ondanks de serieuze ondertoon van ”la Disolución de la Geometría” van Felipe Arturo.
Met blokken van melkpoeder, koffiebonen en suiker uit Colombia verwijst Felipe naar het nog steeds heersende koloniale verleden, Gelegd als een tegelvloer heeft zijn werk hetzelfde patroon als een tegelvloer in Spaanse landhuizen en hoeves.
Lachend schopte ik het kunstwerk om tot een grote poederzooi. Voor even was ik weer kind, maar tja je weet het… Als je niet wordt als de kinderen dan bereik je niet het hemelrijk Gods niet. Voor nu waande ik mij in de Hallen voor even in het paradijs. Ik genoot.
Peter aan het woord in De Hallen
Na dit vrolijk in het rond schoppen volgde een talkshow met een terug- en vooruit blikken op De Hallen. Peter haalde herinneringen op aan Kees Verwey (1900-1995) als naamgever van De Hallen.
”Als tiener woonde ik naast hem. Kees leed nogal onder zijn herrie makende buren. Kees werd het zat. Hij stapte naar ze toe met een schilderij. En gaf het aan ze met het verzoek om voortaan niet meer zo’n .lawaai te maken.”
Het waarom van het huwelijk
Tijdens de borrel vroeg ik aan Ann Demeester (directeur van het Frans Hals Museum) naar de reden van het huwelijk tussen Het Frans Hals Museum en De Hallen.
‘’Eigenlijk waren we achter de schermen al samen, Noem het maar een LAT-relatie. Nu gaan we onder één dak. Want we willen kunst niet in hokjes stoppen van oud en modern.
Dat doen we in onze huiskamers toch ook niet? In ons alledaagse leven lopen oud en modern ook door elkaar. Bovendien past het ’in hokjes plaatsen’’ ook niet bij de persoonlijkheid van Frans Hals, de naamgever van ons museum.’’
Slot van tropisch weekendje Haarlem
Als slot van dit tropisch weekendje Haarlem genoten we van een saté bij Bistrobar Indonesia. Met als chef-kok Agus Hermawan eet je daar Indonesisch op zijn best. Agus is niet voor niets o.a. ‘Star Chef’ bij Garuda Indonesia.
Als officieel ambassadeur voor de Indonesische keuken is hij onder liefhebbers van de Indonesische keuken een beroemdheid. Hij staat vooral bekend om zijn rijsttafels.
Video: El & Ben 2012; onthulling glossy over Mercy Home waarover ik de eindredactie voerde.
• Café El & Ben; gezellig bruin buurtcafé. Je kan er biljarten en klaverjassen of gewoon gezellig samenzijn. Veel stamgasten zijn vrienden van Mercy Home. Een indiaas weeshuis met scholing.
• Speciaal biercafé Lokaal, Koningstraat 46, Haarlem. 110 verschillende bieren, lid van Alliantie van Biertapperijen.
• De Hallen, museum voor moderne kunst.
• Bistrobar Indonesia, het adres voor authentiek Indonesisch eten, vooral bekend om zijn rijsttafels. Met als chefkok de beroemde Indonesische kok Agus Hermawan.
• Over ”de ziel van zout” en de betekenis daarvan in het Winti geloof van de Surinamers (was te zien in de expositie ”de kunst van het lachen”.)
Wist je dat?
Wist je dat op 29 maart Het Frans Hals Museum en De Hallen officieel in het huwelijk treden? Het vernieuwde museum met twee locaties, opent met de experimentele collectietentoonstelling Rendez-vous met Frans Hals.
Persoonlijke interpretaties van hedendaagse kunstenaars en kunstkenners van originele én imaginaire schilderijen van de meester centraal staan. De tentoonstelling loopt van 30 maart tot en met 16 september in locatie Hal (Grote Markt) en 30 september in Hof (Groot Heiligland).
Kijk voor meer informatie op de website van het Frans Hals Museum.