Zandbeeldhouwer Lars Borst en ’t Veluws Zandsculpturenfestijn 2018

Zandbeeldhouwer Lars Borst en Marianne Visser van Klaarwater tijdens 't Zandsculpturenfestijn 2018

Zandbeeldhouwer Lars Borst en Marianne Visser van Klaarwater tijdens ‘t Zandsculpturenfestijn 2018

Elk jaar reizen Peter en ik naar Garderen om de opening bij te wonen van ’t Veluws zandsculpturenfestijn. Ind 2018 vond dit voor de 10e keer plaats. Dit jaar is het thema ‘’Hollandse meesters’’. Tijdens de gezellige opening sprak ik met zandbeeldhouwer Lars Borst.

Selfies, een kunstwerk van zandbeeldhouwer Lars Borst, 't Veluws zandsculpturenfestijn 2018

Selfies, een kunstwerk van zandbeeldhouwer Lars Borst, ‘t Veluws zandsculpturenfestijn 2018

Op donderdag 12 april om 16 uur openden de deuren van ’t Veluws Zandsculpturenfestijn, Nieuwsgierig stapten Peter en ik naar binnen. Elk jaar laten we ons verrassen door de mooie creaties met steeds een ander thema.

De welbewuste keuze van zandbeeldhouwer Lars Borst

Een vriendelijk zelfportret van Rembrandt van Rijn aan het begin van de expositie zette meteen de toon voor ’t Veluws Zandsculpturenfestijn 2018. Warm, sfeervol en vooral heel mooi als een hommage aan Hollandse Meesters uit vooral de Gouden Eeuw.
Vooral de vriendelijke en warme uitstraling van het in zand uitgebeelde zelfportret van Rembrandt raakt me.
De schilder beeldde zich zelf af als de apostel Paulus. Daarmee maakte hij in 1661 van de heilige een gewoon alledaags mens, ja zelfs bescheiden. Het werk staat in contrast met het door Rembrandt geschilderde werk ernaast. In dit ‘’zelfportret met de twee cirkels’’ (1665 – 1669) kijkt de Hollandse Meester niet meer bescheiden maar pedant.
‘’Omwille van de sfeer koos ik ervoor om het ‘’zelfportret van Rembrandt als apostel Paulus’’  in zand te verbeelden’’, vertelt zandbeeldhouwer Lars Borst me. ‘’Had ik voor het andere  gekozen, dan was er een ongewilde afstand tussen de zandsculpturen en bezoekers ontstaan.’’

‘t Veluws Zandsculpturenfestival en de Gouden Eeuw

Samen lopen we verder langs de sculpturen in het overdekte gedeelte van ’t Veluws Zandsculpturenfestijn. Zoals ‘’Het Melkmeisje’’ van Johannes Vermeer. Geheel verdiept in haar werkt schenkt het meisje melk in een kan. Volgens het ernaast geplaatste bordje bleven er van deze schilder slechts 35 werken bewaard. Ook naast andere kunstwerken hangen bordjes met leuke weetjes.
Dan komen we in een heus schildersatelier uit de 17e eeuw. Gemoedelijk legt de meester de laatste hand aan een schuttersstuk. Verfmakers wrijven pigmenten om deze te mengen met lijnolie. Anderen maken kwasten en penselen. Dat alles geeft het gevoel zelf in de Gouden Eeuw rond te lopen.

't Veluws Zandsculpturenfestijn 2018, schildersatelier

‘t Veluws Zandsculpturenfestijn 2018, schildersatelier

Zandbeeldhouwer Lars Boom maakte een echt stilleven

Ook de stillevens ontbreken niet. Zandbeeldhouwer Lars Boom maakte een heus stil leven van in zand gebeeldhouwde kadavers. Een ondeugend jochie snoept van het fruit en zet daarmee de toon voor een lichte toets. ‘’Toegegeven, het was best wel spannend om dit werk van dode dieren te maken. Je moet er goed op letten wat er gebeurt met een kadaver. Neem de spieren, staan die niet te strak gespannen waardoor het dier nog lijkt te leven?’’

Stilleven, een kunstwerk van zandbeeldhouwer Lars Borst, 't Veluws zandsculpturenfestijn 2018

Stilleven, een kunstwerk van zandbeeldhouwer Lars Borst, ‘t Veluws zandsculpturenfestijn 2018

‘t Veluwszandsculpturenfestijn: een hartverwarmend project in een kille gemeente

We komen bij het Horecapleintje, annex lunchroom de Rozentuin. Met rozen als symbool van de liefde wijst voor mij de naam Rozentuin op de liefde en aandacht voor de gasten. Dit dankzij mensen met een licht verstandelijke handicap die het bedienend personeel vormen. Ze gaan geheel gekleed in stijl met het thema Hollandse Meesters van de Gouden Eeuw.
Als een echte vader is eigenaar Adri van Ee betrokken bij zijn medewerkers. ”Heb je het naar je zin” vraag ik aan Hendrik. ”Nou en of”, glundert hij. Ook de kunstenaars en gasten voelen zich altijd meer dan welkom op ;’t Veluws zandsculpturenfestijn.
In schril contrast daarmee staat de houding van de gemeente Garderen. De indrukwekkende ”nachtwacht” en ”de anatomische les” gaan net iets over de grens en moeten verwijderd worden. Zo niet dan kost dat eigenaar van der Ee een duizelingwekkende hoge boete.

't Veluws Zandsculpturenfestijn, Delft, een 3D kunstwerk van Sikke-Bart Ferieling

‘t Veluws Zandsculpturenfestijn, Delft, een 3D kunstwerk van Sikke-Bart Ferieling

Rembrandt van Rijn, Johannes Vermeer en Jan Steen

Dan komen we buiten op een wandelpad langs diverse sculpturen. In een door Lars Borst gemaakt ‘’selfies’’ herken ik diverse Hollandse Meesters uit de Gouden Eeuw. Zoals Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer.
Uiteraard ontbreekt ook Jan Steen niet. Zijn in zand uitgebeelde ‘’De wijn is zijn spotter’’ (1663-1664) vormt samen met enkele andere werken op overmatig drankgebruik. Ook deze compositie dankt ’t Veluws Zandsculpturenfestijn aan Lars Borst. Hij maakt niet alleen mooie zandsculpturen, maar weet ook veel van kunst. ‘’Tot mijn 22e zat ik op de kunstacademie en ik heb een belachelijk goed geheugen’’, zegt hij bescheiden. ‘’Ik houd van kunst sinds ik me bewust ben van mezelf.’’
‘’t Veluws Zandcsulpturenfestijn gaat vooral ook over mensen,’’ zegt Lars Borst. ‘’In de 17e eeuw was bijna niets fictief. Vooral het portret stond hoog aangeschreven.’’

http://www.kijk.nl/video/Cx9hFZQMgn5Y

Anatomische les, 't Veluws Zandsculpturenfestijn 2018

Anatomische les, ‘t Veluws Zandsculpturenfestijn 2018

‘t Veluws Zandsculpturenfestijn 2018: wat me raakte’

Zelf ben ik vooral geraakt door:
● Uitdrukkingen op de gezichten, zoals ‘’de anatomische les’’ van Rembrandt van Rijn. Door dit werk en de ‘’de Nachtwacht’’ dreigt eigenaar Adri van Ee de dupe te worden van een duizelingwekkend hoge boete. Dit terwijl de in zand gebeeldhouwde Nachtwacht als de grootste ooit wellicht een vermelding wacht in het Guinness Book of Records.
● Humor, zoals ‘’In weelde siet toe’’ (1663) van Jan Steen; in een verlopen huishouden is moeder in slaap gevallen en zijn de poppen aan het dansen. Zo steelt haar dochter uit de provisiekast.
● Werken in 3 dimensionaal, zoals ‘’gezicht op Delft’’ (1660 – 1661) van Johannes Vermeer, van zand gebeeldhouwd in 3D door Sikke- Bart Frieling. Vooral de spiegeling in het water geeft dit werk diepte. Je kijkt als het ware door een venster naar de stad van Johannes Vermeer.
Om de compositie, stabiliteit en evenwicht te versterken vereenvoudigde Vermeer de vormen en maakte sommige gebouwen groter of kleiner. Zoals Bart Frieling dit ook deed.
● Sfeervolle werken: zoals het Dorpje Midlum in de winter van Jan Abraham van Beerstraten (1622-1666).
● Hartverwarmend, sociaal gericht en een topper voor de Veluwe. Dat is ook lunchroom De Rozentuin. 

Wist je dat?

Wist je dat zich op het terrein van ’t Veluws Zandsculpturenfestijn ook een heuse expositieruimte bevindt met daarin op ware grootte (4,37 meter bij 3,63 meter) De Nachtwacht? Ook zie je hier andere schilderijen van Hollandse Meesters uit de 17e eeuw, die je normaal gesproken alleen in het Rijksmuseum, het Frans Hals Museum of het Mauritshuis kunt bewonderen. Kunstschilder Jacob Tuijn uit Emmen heeft alle schilderijen tot in detail nageschilderd.

Kijk voor meer informatie over ’t Veluws Zandculpturenfestijn op ·

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *