Marc Rieu en zijn geschilderde ode aan de schoonheid van de natuur

Marc Rieu, Marianne Visser van Klaarwater en Peter Lasschuit voor Marcs werk ''Molen in KInderdijk'' tijdens zijn expositie in Theater aan het Vrijthof Maastricht
Marc Rieu, Marianne Visser van Klaarwater en Peter Lasschuit voor Marcs werk ”Molen in KInderdijk” tijdens zijn expositie in Theater aan het Vrijthof Maastricht.

In 2011 ontmoetten we hem voor het eerst. In 2013 sierde een van zijn doeken mijn boek ‘’Een schuit vol verhalen’’. Zes jaar later bezoeken we zijn expositie in  het Theater aan het Vrijthof. Zoals steeds raken Peter en ik onder de indruk van het werk van Marc Rieu.

Marc Rieu, expositie Theater aan het Vrijthof
Marc Rieu, expositie Theater aan het Vrijthof

In 2011 liet ik me persoonlijk vooral raken door zijn werk ”Lost Heroes”. Een kwart van het doek bestaat uit het blauw van water. Daarin weerspiegelt zich de lucht. Links in de hoek staat een eenzame ruiter met in zijn hart degene die hem ontvielen.

Marc Rieu en de diepgang in zijn werk

In ”Lost Heroes” trof mij vooral de boodschap. ”Eigenlijk zijn we allemaal zo’n ruiter”, zegt Marc. ”Elk van ons draagt in zijn hart zijn overleden dierbaren  met zich mee.
Het boek ”Een schuit vol verhalen” beschreef de reis die Peter en ik gedurende drie maanden maakten aan boord van zijn motorjacht. We kenden elkaar pas drie maanden. In ons hart droegen ik met me mee mijn overleden man Roel en Peter zijn overleden vrouw Adri. Dat maakte Marcs werk voor ons herkenbaar.

Eenzame ruiter, dit  werk sierde de cover van het boek ''Een schuit vol verhalen'' (2013, Marianne Visser van Klaarwater), uitgever Boekscout, Soest
Lost Heroes, dit  werk sierde de cover van het boek ”Een schuit vol verhalen” (2013, Marianne Visser van Klaarwater), uitgever Boekscout, Soest

Liefde voor het landschap

Op al zijn doeken zie ik zijn liefde voor het landschap. Een nauwkeurige verdeling geeft diepte aan zijn werken. Zorgvuldig uitgewerkte details maken zijn doeken natuurgetrouw.
Het wuivende riet.  De weerspiegeling in het water, de molen. Het maakt je tot een toeschouwer van een door natuur en mens gevormde wereld. Een landschap waarvan je alleen maar geniet.  Zoals het inmiddels verkochte  ”Leickert’s Love”.
Voor Marc vormt natuurlijke schoonheid een nooit opdrogende bron van inspiratie. ‘Ik geniet van de natuur in al haar facetten. Ik ruik, zie, voel en proef haar, in Nederland maar ook elders.’

Marc Rieu, Leickert's Love, 24 x 30 cm
Marc Rieu, Leickert’s Love, 24 x 30 cm

Even stil staan

Zijn doeken wijzen mij erop dat we af en toe even stil moeten staan. Dat we in ons jachtige bestaan even tot rust moeten komen om alleen maar te genieten van het buitenleven.
Marc:  ‘’Heden ten dage lijken mensen te weinig oog te hebben voor de schoonheid van de landschappen om hen heen. We leven met zijn allen in een haastige en door snelheid gedreven samenleving. We lijken niet stil te staan (letterlijk soms) bij al het schitterende dat ons omgeeft.’’ 

Zijn favoriete seizoen

Gevraagd naar zijn favoriete seizoen noemt hij de herfst met al zijn kleurenpracht. “Al die kleuren brons en goud. Elk jaargetijde heeft trouwens zijn unieke momenten. In de winter geniet ik van de verstilling, de pasteltinten in de lucht.”

Wintertime, 50 x 60 cm
Marc Rieu, Wintertime, 50 x 60 cm

Marc Rieu en Caspar David Friedrich

Grote inspirator voor Marc Rieu is Caspar David Friedrich. ‘’Hij is en blijft mijn grote favoriete kunstenaar. Friedrich boeit mij wegens de wisselwerking romantiek/fictie, maar ook wegens zijn mystiek en geheimzinnigheid.
Hij plaatste als geen ander de nietigheid van de mens tegenover de grootsheid van de natuur. Zijn geheimzinnige, melancholieke landschappen getuigen van een grote betovering van mij als beschouwer.’’

Marc Rieu, Natura Mystica
Marc Rieu, Natura Mystica

Suggestief illusionisme

Marc noemt zijn stijl ‘suggestief illusionisme’. “Op mijn doeken en panelen bied ik aan de toeschouwer suggesties van de werkelijkheid. Deze droombeelden zijn soms heel persoonlijk.
Deze werkelijkheid betover ik met mijn kwast, die in deze als toverstaf fungeert. Ooit wilde ik goochelaar worden. Dit was voor mij een van mijn vele ‘droomberoepen’ toen ik klein was. Naast juwelier, kinderboekenschrijver en – jawel! – stuntman.’’
Hij is nog lang niet uitgeschilderd. ‘’Ik hoop het nog heel lang te mogen doen. Het is werkelijk ontspannend. Stiekem hoop ik, dat meerdere mensen om zich heen gaan kijken en zo de natuur weten te waarderen.’’

Marc Rieu, glowing december
Marc Rieu, glowing december

Marc Rieu: van universiteit tot masterclasses en verder

  • In 1998 sloot Marc de studie ‘kunst en archeologie’ af aan de Radboud Universiteit van Nijmegen met een scriptie over de Romantiek o.l.v. professor Volker Manuth. Centraal stelde hij de werken van twee landschapsschilders uit de 19e eeuw: Caspar David Friedrich en Johan Christian Dahl. Daarin gaf hij aan hoe ze elkaar beïnvloedden.
  • Na de Universiteit volgde hij masterclasses bij Gerard Huysman, John Wassenaar en Simon Balyon.
  • In 2013 verscheen mijn boek “Een schuit vol verhalen’’, met op de cover het door Marc Rieu geschilderde werk ‘’Lost Heroes’’. En ruiter staart over de zee van het leven met in zijn hart als held zijn dierbare overledenen.
  • Voor de glossy ‘’Palet’’ schreef ik in 2014 een artikel over Marc Rieu. Dit werd vertaald in het Engels. 
  • Een prachtige natuurfilm is Songs of Earth over de vallei Oldedalen in Noorwegen.

Wist je dat?

Wist je dat vooral in de 18e eeuw kunstenaars reptielen en onderkruipsels tot kunst verheven?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *