Hoogbegaafdencoach Karin van Toor helpt met piano supertalenten

Hoogbegaafdheidscoach Karin van Toor daagt al spelend haar leerlingen uit
Hoogbegaafdheidscoach Karin van Toor daagt al spelend haar leerlingen uit

Hoogbegaafdencoach Karin van Toor vormt een begrip op Goeree-Overflakkee.  Vele muziekminnende bewoners leerden het vingervlugge spelen in haar pianoschool te Stellendam. Sinds september 2016 coacht ze ook hoogbegaafden.  ‘Instrumentaal muziekonderwijs kan een middel zijn waardoor hoogbegaafden kinderen zich beter kunnen ontwikkelen’, zegt ze.

Hoogbegaafdheidscoach Karin van Toor

Praten met hoogbegaafdencoach Karin van Toor is voor mij een feest van herkenning. We leerden elkaar kennen via de Linkedin groep Verder op Weg. Beiden kunnen we onze emoties kwijt in het pianospel. Beide durfden we ons als kind nauwelijks te laten zien. We waren buitenbeentjes met we ze niet goed raad wisten.

Hoogbegaafdencoach Karin van Toor: ontwikkeling

Om superintelligente leerlingen beter te begeleiden bij hun ontwikkeling volgde hoogbegaafdencoach Karin van Toor een opleiding bij Novilo. Daarna kwam van 2017 – 2020 de postacademische studie aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen te Nijmegen.
De afstand tussen haar woonplaats Stellendam en Nijmegen bedraagt maar liefst 145 kilometer. Daarover wil ik meer weten.  Ik bel haar op met de vraag: waarom koos je voor de Radboud Universiteit?  
Karin: ‘’Ik wilde weten: ‘kan instrumentaal muziekonderwijs gaan dienen als middel om onderpresteren van hoogbegaafde kinderen te keren of te voorkomen?’ Dat onderzoek kon ik alleen doen bij de Radboud.’’

Hoogbegaafdencoach Karin van Toor: worstelen

In hoeverre speelde jouw eigen ervaring een rol voor het volgen van de studie?
Ik heb zelf twee hoogbegaafde zoons. We hebben enorm geworsteld met de vraag wat we met ze aan moesten. De school wilde de jongste zelfs tot ‘in ontwikkeling bedreigde kleuter’ bestempelen.Later plakten ze het sticker ADHD op hem en kreeg hij eerst Ritalin en later Concerta.
Bij de citotoets scoorde de oudste plotseling heel hoog. Wegens zijn klierige gedrag hadden ze hem op VMBO geschat. Door mijn studie bij Novilo vielen de kwartjes op hun plek. We kwamen erachter dat beide jongens hoogbegaafd zijn.’

Hoogbegaafdheidscoach Karin van Toor heeft schilderen als hobby
Hoogbegaafdheidscoach Karin van Toor heeft schilderen als hobby

Niet weten wat ze me je aan moeten

Het niet weten wat ze met je aan moeten doet me denken aan mijn eigen schooltijd. In de eerste klas van het lyceum haalde ik de ene na de andere onvoldoende. Volgens de leraren was ik alleen maar geschikt voor de huishoudschool. Totdat ik de eerste klas overdeed Opeens haalde ik bijna alleen maar negens en tienen.
Toch bleef ik de school zien als een gevangenis. Tijdens het speelkwartier van de lagere school en later tijdens de pauze op het Lyceum stond ik altijd alleen. Ingesnoerd door mijn eigen gevoelens was ik een stijve hark. En dat terwijl ik nu graag dans. Alleen het pianospelen maakte me los. Dan voelde ik me vrij.  

Hoogbegaafdsheidscoach Karin van Toor is zichzelf
Hoogbegaafdsheidscoach Karin van Toor is nu zichzelf

Karin van Toor: je durven laten zien

Karin: ‘Tijdens het conservatorium hield ikme staande, maar was het contact met mezelf verloren. Veel hoogbegaafden durven zich niet te laten zien. Wat verwacht wordt komt er niet uit. Ze presteren onder omdat ze erbij willen horen en weerstand voelen bij  moeilijke stof. Zeker wanneer je niet zeker weet of het gaat lukken.’’
Ook dat is herkenbaar. Bij het stellen van een vraag wist ik als kind vaak het antwoord. Toch stak ik mijn vinger niet op, want ik wilde niet opvallen. Ik wilde bij de andere kinderen horen. En tijdens het maken van een proefwerk begon het nogal eens te kriebelen, wanneer de gegeven tijd bijna voorbij was.  

De Zone van Naaste Ontwikkeling

Als hoogbegaafdencoach maar zeker ook als pianocoach daagt Karin van Toor hoogbegaafden om op zoek te gaan naar de grens. Ze vat het samen onder de noemer ‘’de Zone van Naaste Ontwikkeling’’. Dit is het verschil tussen wat een leerling zonder hulp kan doen en wat hij of zij met hulp kan doen.
Het concept werd ontwikkeld door de Russische psycholoog Lev Vygotski (1896 -1934). Op een bepaald moment laat de leerling het voorbeeld van zijn leraar los en gaat zijn of haar eigen weg.
‘’Zo durft hij/zij steeds meer van zichzelf te laten zien en zichzelf te zijn. Dat geeft meer zelfvertrouwen en verhoogt het doorzettingsvermogen. Ook overwinnen ze hun faalangst’’, besluit Karin.   

Zone van naaste ontwikkeling
Zone van Naaste Ontwikkeling

Muziektherapie:

● Het maken van muziek heeft ook een goede invloed op mensen die lijden aan de ziekte van Alzheimer. Peter Steinmann, hoornist bij het Concertgebouworkest, coacht mensen die lijden aan dementie.  
● Hoogbegaafden vinden wellicht ook baat bij VR serious learning games.    
Ongeveer 1/3 van de artiesten lijdt aan podiumangst, zoals ook blijkt uit het onlangs verschenen boek ‘André Hazes vanuit de hemel’ van auteur Haye van der Heyden.’  
● Voor de Linkedin groep Verder op Weg nodig ik deskundigen uit die anderen verder op weg helpen.
Novilo Utrecht biedt onder onder andere de cursus talentenbegeleider voor hoogbegaafde kinderen. 
Radboud Centrum voor Sociale Wetenshappen biedt opleidingen voor een veerkrachtige samenleving.
De Zone van de Naaste Ontwikkeling is een concept van de Russische psycholoog Lev Vygotski.

Wist je dat?

Wist je dat Karin van Toor haar conservatoriumstudie dankt aan haar enthousiasme voor muziek en kunst? Dit samen met haar gedrevenheid om les te geven vormt haar drijfveer voor Musica EduArta. Daarin wil ze iedereen de kans geven om zich optimaal te ontwikkelen.

Met Verder op Weg bied ik een podium aan inspirerende personen die bijdragen aan een wereld met meer liefde en aandacht voor elkaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *