Levenskunstenaar Robert Webster relativeert met zijn penseel de ernst van het bestaan. Met zijn negentiendelige serie La Danse un peu Macabre un peu carnavalesque toont hij de wereld in al haar dwaasheid. Toch is daar ook de dood, als symbool van ieders levenslot. Tot 9 april stond zijn werk centraal in de expositie Carnavale dell’Arte ter ere van het tienjarig bestaan van Galerie Sous-Terre te Aalsmeer.
Levenskunstenaar Robert Webster stond met zijn serie ‘’La Danse macabre’’ niet alleen centraal in de expositie Carnavale del Arte. Sterker nog, hij was juist de aanleiding voor deze expositie.
Levenskunstenaar Robert Webster reden voor expositie
Uit een gesprek met manager Peter van Eick bleek het waarom. “Op dinsdag 22 november 2016 stapte ik voor het eerst binnen in het atelier van Robert. Een sfeervol atelier gelegen aan het Vondelpark. Om me heen zag ik de doeken. Carnaval en kunst. Ik besloot er iets mee te doen. ’’
Ans Markus
Nog geen drie maanden later opende Ans Markus de expositie Carnavale dell’Arte. “Het was een prachtige opening met o.a. Gerard Jolink en supergezellig’’ vertelde Ans mij. Op 25 februari volgde het Diner Masqué Carnavale del Arte. Tijdens deze mooie avond namen mijn man Peter Lasschuit en ik plaats tegenover kunstenaar Robert Webster.
Het leven trekt voorbij
Op de doeken van deze levenskunstenaar trok het leven aan mij voorbij. De erotiek, de spot, de liefde, de schoonheid maar ook steeds weer de dood. Fascinerend, mysterieus en toch ook weer klaar helder. Zoals het leven zelf in al zijn facetten.
Praten met Robert deed me steeds weer schateren om zijn enthousiasme, maar ook bezinnen door zijn visie op het leven. De ene keer een ondeugende jongen maar dan weer een filosoof.
Levenskunstenaar Robert Webster gegrepen door de dood
Een levenskunstenaar en toch dat gegrepen zijn door de dood. “Hoe kwam je er toe om maar liefst 19 doeken te schilderen met als thema ‘la danse macabre’?’ vroeg ik hem.
Robert antwoorde: “In 1982 bestond de Koninklijke Academie van Beeldende kunsten in den Haag 300 jaar. Om een zelfportret te schilderen voor onze beschermvrouwe Koningin Beatrix zette ik mezelf een feestneus op. In 1988 begon ik met de serie met als eerste doek mijn in 1982 geschilderde zelfportret ‘’‘mijn danse macabre’’.
Middeleeuwen
De danse macabre dateert uit de Middeleeuwen als symbool van de levensloop van alle mensen. Hen wacht allemaal de dood als het uiteindelijk levenslot ongeacht ras of stand.
Een omzien in verwondering: wat is er geweest, wat gaat er komen. Zoals me dat persoonlijk ook raakt in het werk van levenskunstenaar Robert Webster. “Ik heb geprobeerd de dood te schilderen. Soms mild, soms streng, maar alom aanwezig,” zegt Robert.
Overige kunstwerken expositie Carnavale dell’Arte
Andere kunstenaars die deelnamen aan deze expositie met een knipoog naar carnaval, waren:
• Grafiek van Michael Parkes. Vooral het beeldje van een verliefd stelletje roept bij mij een glimlach op.
• Maskers van Patrizia Esposito va Commedia del’Arte Zij geeft ook workshops.
• En uiteraard de vele kunstwerken van Robert Webster.
Wist je dat het Venetiaanse carnaval is ontstaan in 1296? Venetië was toen een republiek. Een ambtenaar stelde een feestdag in om de overgang van de winter naar de lente te vieren.
Feest vieren doen ze bij Sous-Terre www.sous-terre.nl het hele jaar. Enkele spraakmakende tentoonstellingen met een theatraal karakter staan in 2017 op het programma
Dit lijkt op Art-S-Cool toch ? mooi hoor
Yes! Mooi bedacht en nog gefeliciteerd met het 20-jarig bestaan van je zaak.