Drie vragen aan de showbusiness over versoepelde coronamaatregelen

Drie vragen stelde ik aan de minister en aan bekende artiesten over de impact van de sinds 1 juni geldende coronamaatregelen. Bioscopen, concertzalen en theaters mogen tot maximaal 30 personen inclusief personeel ontvangen. Aankomende en onbekende artiesten zijn hiermee misschien tevreden. Maar voor anderen is dit aantal nauwelijks rendabel. ‘’Na de enorme kaalslag van Zijlstra zo’n 6 jaar geleden is dit de nekslag voor de cultuur’’, zegt de veelgevraagde sopraan Marjon Strijk.

‘’Concerten gaan nog steeds niet door’’, zegt sopraan Marjon Strijk gelaten. ‘’ Met 30 man (en straks 100) komen de kerken en concertzalen niet uit de kosten. Ook de koren hebben tot nu toe niet kunnen oefenen dus zeggen om die reden de concerten af.’’

Drie vragen aan Gerard Toonen, voormalig theaterdirecteur

Hoezo komen concertzalen niet uit de kosten, wil ik weten van Gerard Toonen, voormalig theaterdirecteur en gezelschapsleider.
Een gemiddelde grote zaalvoorstelling  kost € 6000,=’’ zegt Toonen. ‘’Waaruit het bedrag bestaat? Vooral uit personeelskosten.  Bij het tellen van acteurs, toneeltechnici, kassière en  andere medewerkers kom je al snel op 15 personen. Dan blijven er nog 15 plaatsen over voor het publiek. Wat het versoepelen van de maatregelen voor de theaters betekent? Geen logistiek maar wel een bedrijfseconomisch probleem.’’

Drie vragen aan minister Van Engelshoven

Gerard Toonen noemt minister Van Engelshoven incompetent. Waarom zei ze geen nee tegen het plan om theaters we open te stellen maar wel voor nu 30 en straks 100 personen?  Wat wil ze, wat denkt ze, wat verwacht ze?
’Ik zie cultuur als een bloeiende sector en wil er alles aan doen om deze overeind te houden’’, zegt ze.Ik zie ongelooflijk veel theaters creatief zijn met klein publiek. Het is vooral kijken: wat kan er wel?  We moeten met elkaar kijken hoe er geld kan worden verdiend. Volgende week zit ik met hele branche om de tafel om te praten over nieuwe verdienmodellen.”

Drie vragen aan Dolly Bellefleur

Bladerend door mijn foto-album zie ik de foto die Ruud Douma in 2008 maakte van Roel en mij. Met als gids Ruuds echtgenoot George Moorman maakte we een wandeling door Haarlem. Ik duwde Roel in zijn rolstoel en samen genoten we. Dat raakte Ruud. Hij maakte en foto van Roel en mij en verraste me daarmee na het overlijden van mijn lieve man. Het tekent Ruuds warme betrokkenheid bij mensen.
Nu denk ik aan hem. In 2020 staat Ruud alias Dolly Bellefleur dertig jaar op de planken. Op 11 april zou zijn jubileumshow plaatsvinden in het DeLaMar theater.Door de intelligente locdwown kon dat niet doorgaan Nieuwsgierig naar zijn reactie op de versoepelingen neem ik met hem contact op.
 ‘’’Wat betekent het versoepelen van de maatregelen voor jou? ‘’ vraag ik aan Dolly Bellefleur.
’Het geeft weer een beetje hoop. 1 juni mocht ik het Lloyd Hotel in Amsterdam heropenen na de lockdown. Voor de gelegenheid heb ik het met een kwinkslag omgedoopt tot het Dolly Hotel
Voor het eerst sinds 12 maart gierde de adrenaline weer door mijn lichaam. Mijn hart maakte een sprongetje. Ik voelde hoe ontzettend ik het contact en de interactie met publiek had gemist. De versoepeling voelt als een nieuwe start maar ik ben wel zo realistisch dat ik nog geen stroom van boekingen verwacht.’’ 

30 jaar Dolly Bellefleur

Hoe ga je om met de restrictie van nu 30 en straks 100 personen?
’Het blijft onzeker om echte plannen te maken. Zo wordt mijn jubileumshow ‘Dubbel & Dwars- 30 jaar Dolly Bellefleur’, die was gepland op 11 april in het DeLaMar Theater , waarschijnlijk verplaatst naar 4 december. Ik zal wel een aangepaste versie moeten spelen.
De show moet worden ingedikt tot een programma van 75 minuten zonder pauze. En aangezien er maar 160 personen in de zaal, met een capaciteit van 600 stoelen, mogen zitten zal ik de voorstelling die avond 2x opvoeren. Een hele uitdaging maar wat heb ik er ontzettend veel zin in. Maar als ik dan zie dat sommige mensen  wel heel soepel met de regels omgaan, houd ik mijn hart vast. Dan vrees ik wel eens dat een tweede coronagolf wederom roet in het eten zal gooien. Het lijkt me vreselijk om dan bijvoorbeeld de musici van mijn band weer te moeten afzeggen en ook het publiek weer teleur te stellen.’’
 
Hoe zie je de toekomst? 
’Meer dan ooit zal ik als culturele ondernemer moeten zoeken naar nieuwe mogelijkheden om mijn creativiteit aan te bieden.’’

Drie vragen aan Dolly Bellefleur
Drie vragen aan Dolly Bellefleur

Drie vragen aan André Rieu

Ik denk aan het Vrijthofconcerten van André Rieu. De tranen in de ogen, het dansen, met elkaar gelukkig zijn van het wereldwijd in grote massa’s toegestroomde publiek. Ook dat staat nu allemaal stil.
Wat betekent het versoepelen van de maatregelen voor André Rieu? Wat doet dat met hem? Hoe ziet hij de toekomst? Andre Rieu vat  de antwoorden op mijn drie vragen kort en bondig samen. ‘’COVID-19 raakt iedereen. Op dit moment  onze grootste zorg de veiligheid en het welbevinden van onze fans, musici en fans. Ze behoren allemaal tot de ‘’André Rieu family’’. Het doet ons enorm veel verdriet dat dit jaar de Vrijthofconcerten niet doorgaan. Evenmin als andere wereldwijde optredens.
Alle kaarten en packages blijven gelden tot de optredens volgend jaar. We kunnen bijna niet wachten op het moment dat we met zijn alleen weer kunnen genieten, plezier maken en gezelligheid  beleven dankzij onze muziek. De WALS moet doorgaan en zal dat ook doen.
’’ 

Marianne VIsser van KLaarwater in gesprek met de schilder Marc Rieu en zijn vader André Rieu
Marianne VIsser van KLaarwater in gesprek met de schilder Marc Rieu en zijn vader André Rieu

Drie vragen aan goochelaar Steven Kazan

Intussen ontvang ik een facebookbericht van Hans Kazan. Hij woont tegenwoordig in Spanje. Nu trekt zijn zoon Steven Kazan als goochelaar volle zalen. Behalve nu. Eerst lag zijn werk stil en nu zijn de theaters open voor nu 30 en strraks 100 personen. Benieuwd naar zijn ervaringen neem ik contact op met Steven Kazan.   Enthousiast vertelt hij mij blij te zijn met het versoepelen van de maatregelen.
’’De afgelopen maanden hebben we stil moeten zitten. Nu krijgen we weer de kans om iets te ondernemen. Zeker is het aanpassen, maar ik vind het fantastisch om weer aan de slag te kunnen en dat gaan we doen ook.
We gaan dit hoogseizoen shows in theaters doen voor maximaal honderd mensen. Alles gaat volgens de richtlijnen van het RIVM. Het is een beetje opnieuw het wiel uitvinden. Maar we gaan niet stilzitten, Dat is achteruitgang. Bovendien zijn er heel veel mensen die niet naar het buitenland op vakantie gaan deze zomer. Dus het zou superleuk zijn als we toch nog een soort ‘’uitje’’ kunnen bieden.
Hoe we dat aanpakken? Gewoon roeien met de riemen die je hebt! Dit is de tijd van het aanpassen. Je hebt eigenlijk twee keuzes. Of je klaagt over dingen die niet kunnen (en daardoor verandert er ook niets. Of je wordt creatief met zaken die wél kunnen. Wij gaan voor het laatste.
Hoe of ik de toekomst zie? Ik laat me verrassen. Ik weer niet wat de toekomst brengt. De  coronacrisis kan natuurlijk snel voorbij zijn, maar het kan ook jaren duren. Of soms terugkeren. Dat gaan we zien.’’

Drie vragen aan Steven Kazan

De show must go on, maar hoe?

Marjon Strijk geeft zangles. ‘’ Ik ben gewoon les blijven geven (één op één) maar er kwam maar mondjesmaat iemand. Dankzij de versoepelingen kan ik iets makkelijker lesgeven  simpelweg omdat leerlingen weer meer durven komen. ’’ 
● Ruud Douma alias Dolly Bellefleur laat zich boeken  om ergens op te treden. Hij schrijft dan vaak een tekst op maat ter ere van bijvoorbeeld de jarige job of de jubilaris. ‘Heb je binnenkort iets te vieren? Wil je een jarige verrassen?’ Ter verhoging van de feestvreugde en tegen een kleine vergoeding schrijft hij een tekst die La Bellefleur laat klinken in een videoboodschap. Lijkt dit je wat? Stuur een mailtje naar dolly@dollybellefleur.nl
André Rieu is ambassadeur bij het onderzoek van omroep Max, hou ritme tegen corona.  . Ook kijkt hij uit naar de Vrijthofconcerten in 2021. 
Steven Kazan denkt dat de showbusiness zoveel mogelijk moeten kijken naar alternatieven. ‘’Cultuur is juist heel belangrijk in deze tijden. Afleiding, inspiratie, ontspanning of gewoon een grote glimlach. Ondanks het niet tastbare is en blijft het iets van grote waarde.’’
Scènes, interview met Gerard Toonen, voormalig theaterdirecteur en gezelschapsleider  
● Zie ook: Horeca en Culturele sector vooral de dupe van de coronacrisis.

Wist je dat?

Wist je dat makers uit de diverse disciplines van de culturele sector een ‘’Rode loper’’ maakten van alle wegens corona geannuleerde  theatervoorstellingen, concerten, festivals en andere culturele evenementen? Daarmee geven ze een fysiek beeld van de  impact van corona voor de culturele sector.
De actie wordt ondersteund door de Creatieve Coalitie.
Het Kunstwerk, en het voor de gelegenheid speciaal geschreven lied ‘Wat weg is, komt nooit meer terug…’, presenteren ze op vrijdag 5 juni om 2 minuten voor 12. Het bekendmaken van de locatie gebeurt pas op het allerlaatste moment. De actie wordt ondersteund door de Creatieve Coalitie.

Kijk voor meer informatie op de website van de Creatieve Coalitie.

2 thoughts on “Drie vragen aan de showbusiness over versoepelde coronamaatregelen

  1. Riny Reiken

    Bijzonder leuk hoe jij de mensen weet te benaderen, van Ja. met de pet tot André Rieu… Vele andere deuren gaan voor jou open, heel bijzonder en volgens mij komt dat door wie jij bent, Prachtig mooi Marianne, en heel plezierig om te lezen, Hartegroet van Riny

    Reageren
    1. Marianne Visser van Klaarwater Bericht auteur

      Dank je wel lieve Riny,
      Mijn leven is net een trein, zoals bij jou ook. Sommige mensen stappen in en sommige stappen uit. Onder hen zijn bekende, zoals bij jou prins Willem-Alexander destijds en majoor Bosshardt en vele anderen, en minder bekende. Maar in principe zijn ze allemaal gelijk. ”Het gaat er niet om wat je doet, maar wie je bent,” zei Roel altijd. Het mooiste zie je dat in het huis Habsburg. Wanneer de keizer was overleden, dan stond de stoet voor een gesloten kerkdeur. Na een klop erop klonk vanuit de kerk de vraag: ”Wie is daar?” De uitvaartondernemer antwoordde dan: ”De overleden keizer van Oostenrijk.” De deur ging niet open, wel kwam de volgende vraag: ”Wie is daar?” De uitvaartondernemer antwoordde: ”’De belangrijkste man van Oostenrijk”. De deur bleef dicht. Nogmaals klonk de vraag: ”Wie is daar?” En het antwoord omschreef deze keer niet de belangrijkheid van de keizer, maar wie hij was als mens. Toen pas ging de deur open.

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *