Marrons krijgen in Nederland een uitvaart op maat dankzij Mariska de Jong

Marrons Mariska de Jong
Mariska de Jong

Marrons hoeven voor een uitvaart volgens hun eigen cultuur niet naar hun geboorteland. Zo verzorgt Mariska van De Jong Uitvaartverzorging een begrafenis of crematie geheel in de geest van de overledene en nabestaanden. Ook zorgt ze voor repatriëring, zodat Marrons ook in hun eigen land begraven kunnen worden.

Marrons Mariska de Jong
Mariska de Jong

Marrons vieren tijdens een uitvaart het leven van de overledene. Ingewijden geven van generatie op generatie de rituelen door. Mariska van Uitvaartverzorging de Jong zegt daarover:  “De manier waarop ik werk is precies volgens de kennis die ik van mijn grootouders meekreeg.’‘ 

Marrons zijn trots op hun cultuur  

Ik zag haar voor het eerst in 2009 tijdens de Surinaamse mis in de Jan de Doperkerk van Haarlem. Dat was altijd één groot feest van liefde, kleur, swingende muziek en vooral van een diep intens geloof. Zoals Mariska dit ook uitdraagt in haar werk als uitvaartonderneemster.
Ze viel me destijds meteen op. Vol bewondering keek ik naar deze prachtige vrouw in haar jurk van  helder groen. De kleur accentueerde haar diepdonkere huidskleur. Voor mij stond een lady die trots is op haar cultuur.   

Marrons verbraken de ketenen

Mariska de Jong stamt af van de Marrons van Suriname. Haar voorouders kwamen onder dwang naar Suriname om daar als slaaf op de plantages te werken. Ze verbraken zelf de ketenen. Met behoud van hun eigen cultuur vestigden ze zich in het oerwoud.
Tijdens het voor hen snoeiharde bewind van Desi Bouterse vluchtten ze in de periode 1986-1992 massaal naar Nederland. Daar wonen nu ongeveer twaalfduizend Marrons. In 2009 kwam ook Mariska.

Marrons Mariska de Jong
Mariska de Jong

Marrons en de Surinaamse mis

Tijdens die allereerste ontmoeting tijdens de Surinaamse mis stonden we allebei aan het begin van een nieuw leven. Ik als weduwe en zij als nieuwkomer in Nederland. Met een warme betrokkenheid luisterden we naar elkaars verhaal.
Het was alsof ik deze voor mij volstrekt onbekende vrouw al jarenlang kende. Spontaan omhelsde zij mij. Het voelde vertrouwd en gaf troost.

Van pedagogisch werker tot uitvaartverzorgster

Op mijn vraag wat Mariska deed, antwoordde ze: ‘’Ik werk als pedagogisch werker met kinderen. Daarnaast volg ik een hbo opleiding voor management in het welzijnswerk.’’
We hielden contact en na het behalen van haar diploma kreeg ze een functie als manager in de kinderopvang.
’Toch bleef het werken met stervenden en hun nabestaanden mij  bezighouden’, zegt ze nu. ‘Ik heb me altijd betrokken gevoeld bij  zieke en stervende mensen. Als kind zag ik het toedienen van de laatste sacramenten aan stervenden. Zo ontstond mijn roeping om later als volwassene een waardig afscheid van andermans leven te verzorgen.’’

Marrons herken je aan de kleur van de doeken op de kist. Het heeft een betekenis de taal en het tekens die je ziet.
Marrons herken je aan de kleur van de doeken op de kist. Het heeft een betekenis de taal en het tekens die je ziet.

Redemptoristen

Bij de Congregatie van de Allerheiligste Verlosser, ook wel Redemptoristen genoemd, volgde Mariska in Suriname een opleiding tot geestelijk verzorger. In haar contact met Braziliaanse paters van het rooms-katholieke bisdom Paramaribo werd ze veel betrokken bij ziekenbezoek, ziekenzalvingen en laatste sacrament bij stervenden
‘”Omdat ze de Nederlandse taal noch de marrontalen machtig waren, ging ik overal met de paters. Ik mocht aan stervenden de sacramenten toedienen, met hen bidden en bepaalde rituelen toepassen.In mijn werk als uitvaartverzorger in Nederland kan ik deze ervaringen goed gebruiken’’, vertrouwt ze me toe.

Marrons en het afleggen

Mariska sloot zich in 2016 aan bij een afleggersvereniging die is aangesloten bij de Landelijke Federatie van Surinaamse aflegverenigingen. Toetreden kan alleen op uitnodiging van een van de leden. Hieraan gaat een strenge selectie vooraf. Ook geldt er een geheimhoudingsplicht.
De details van het afleggen worden van generatie op generatie mondeling doorgegeven. Niets daarvan staat op schrift. Alleen de leden van de vereniging kennen de geheimen. Als buitenstaander kom je ze nooit te weten.

Mariska werkt vanuit haar hart

’De leerzame tijd bij de aflegvereniging bracht mij terug naar mijn tijd in Suriname, waar ik al zoveel kennis had opgedaan met stervensbegeleiding.’’ Na het afronden van de opleiding tot uitvaartverzorger begon ze op 1 juli 2020 haar eigen  uitvaartonderneming onder de naam De Jong Uitvaartverzorging.
Mariska werkt vanuit haar hart. Voorafgaande praat ze met de  nabestaande over de wensen. Hoe willen ze  geholpen en begeleid worden?  “Geld is het laatste waarover gesproken wordt, want “de mensen moeten je eerst vertrouwen,” zegt Mariska de Jong.

Mariska de Jong en de Almachtige

Mariska werkt vanuit een rotsvast geloof in de Almachtige. ‘’Als je gelooft in de Almachtige, geeft Hij je precies wat je nodig hebt”, zegt ze. Tijdens het afleggen zingt Mariska met de andere aanwezigen christelijke liederen.
Ook maakt ze het gezicht vrij om de Almachtige binnen te laten komen. Volgens de Marrons waart de geest van de overledene de eerste dagen rond zijn lichaam en de nabestaanden.

Marron Mariska de Jong

Loslaten

Mariska begeleidt ook stervenden. Zoals het stellen van de vraag:  Kan ik mijn dierbaren loslaten en kunnen zij mij laten gaan? Kortom: ze zet zich voor honderd procent vol liefde en overgave in voor die ander.
Dat leidt bij  mij tot de vraag: kan ze het werk in haar vrije tijd loslaten?  
’Bij het werk van uitvaartverzorger horen zowel emotionele als zakelijke kanten. Ik krijg te maken met heftige emoties van de achterblijvenden,  het overlijden  van dierbaren roept bij hen veel pijn en leed op. Ik ben er voor hen om hen bij te staan bij dit verdriet en toon mijn betrokkenheid en empathie.
Daarnaast is er de zakelijke kant, het is mijn taak als uitvaartverzorger de uitvaart te organiseren en in goede banen te leiden en dat moet op professionele wijze uitgevoerd worden. Vanuit deze taakopvatting kan ik mijn eigen emoties  bij dit werk goed onder controle houden en deze los laten.’’

Mariska de Jong en de Marron uitvaart

● Mariska de Jong verzorgt ook uitvaarten volgens de Hindoestaanse, Chinese en andere tradities. Ook helpt ze nabestaanden verder op weg zoals met de verzekering of andere zaken.
●Zowel in Nederland als in Suriname wonen onder andere Marrons, Hindoestanen, Hindoestaanse moslims,  Chinezen. In 2019 gaf de Grote Suriname Expositie in de Nieuwe Kerk van Amsterdam een mooie impressie.
● In 2019 waren Peter en ik te gast in de radio-uitzending van Joanita Lindveld. Zij geeft Surinamers een stem.
Marronuitvaart een feest van zang, dans en emoties.

Wist je dat?

Wist je dat Mariska de Jong  binnenkort te zien is in een voorlichtingsfilm genaamd  ‘’Puu Baakaa” (= ceremonie na de rouwopheffing) ? Deze is gemaakt in het binnenland van Suriname. Hierin wil ze een aantal zaken voor jongeren vastleggen. Door onvoldoende faciliteiten en de geringe overdracht van rouwrituelen aan de jongere generatie vervaagde in Nederland een groot deel van de marronrituelen.

Kijk voor meer informatie op de website van De Jong Uitvaartverzorging.

5 gedachten over “Marrons krijgen in Nederland een uitvaart op maat dankzij Mariska de Jong

  1. Riny Reiken

    Wat een bijzonder moedige vrouw is Mariska de Jong. Haar persoonlijke oorsprong én voorgeschiedenis treffen mij diep. Haar voorouders hebben schrijnend veel pijnen doorstaan. Dit bijzondere verhaal van Marianne Visser – van Klaarwater gaat over uitvaartbegeleidster Mariska de Jong, die door haar menselijkheid in staat is troost en warmte te geven tot lang na de laatste snik. Nabestaanden zullen zich levenslang kunnen troosten door haar dienstbaarheid en lieve zorg. Haar stem klinkt warm en betrokken. Een carrière met passie en wensen op maat, heel bijzonder als je traditioneel en waardig mag worden uitgeleid door Mariska, Groet Riny X

  2. Bonjo Sana

    Ik heb het idee dat het woord marron hier verkeerd gekozen is. Volgens mij gaat het hier om nakomelingen van Marrons. Het woord Marron staat voor weggelopen slaaf dacht ik.

    Verder vind ik het een mooi initiatief.

    1. Marianne Visser van Klaarwater Bericht auteur

      Marrons zijn uit Afrika onder dwang naar Suriname gebrachte slaven. In Suriname moesten ze op de plantages werken.
      Zelf wierpen ze de ketenen af en leefden verder in het oerwoud tot het schrikbewind Desi Bouterse.
      De cultuur van de Marron wordt ook wel gezien als een authentiek stukje Afrika.

    1. Riny Reiken

      Wat fijn Mariska, wat jij doet is echt heel bijzonder en daar heb ik oprecht veel respect voor, dank voor je reactie en alle goeds, van mij een hartegroet voor jou, Riny X

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *